Opiskelijakunnat toivat “Hei lopeta!” -kampanjan eläväksi kouluissa ja nuorisotiloissa 

Marraskuussa järjestetty “Hei lopeta!” -kampanja sai vahvan tuen aktiivisilta oppilaitoksilta, opiskelijakunnilta ja nuorisotiloilta, jotka veivät kampanjan lähelle nuoria, omilla toimipisteillään. Nuoret saivat keskustella nikotiinituotteista ja niiden vaikutuksista mielekkäällä ja toiminnallisella tavalla.

Hei lopeta! -kampanjan jalkautus onnistui yli odotusten

Syöpäjärjestöjen, Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen (LSSY) sekä mainostoimisto 358 suunnittelema Hei Lopeta! 👏👏 -kampanja kannusti nuoria tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen marraskuun ajan. Aktiiviset opiskelijakunnat, oppilaitokset ja nuorisotilat herättivät “Hei lopeta!” -kampanjan henkiin. Kampanjaa jaettiin runsaasti somessa ja kampanjan jalkautukseen tarkoitetut materiaalit – tarrat, julisteet, rannekkeet ja huomionauhat tilattiin materiaalikaupasta nopeasti loppuun. Kampanjan ilmettä luonnehdittiin kivan fressiksi ja vihreä väritys kiinnitti huomion jo kaukaa. Tarjolla oleva jaettava materiaali houkutteli myös kävijöitä.

Paikalliset oppilaitokset ja nuorisotilat rakensivat kampanjapisteistään oman näköisiään. ”Hei lopeta!”-pisteillä nuoret saivat osallistua kilpailuihin ja keskustella nikotiinin haitoista sekä käytön lopettamisen hyödyistä. Kampanjan Millainen selviytyjä olet -testiä tehtiin toimipisteillä ja sosiaalisen median kautta kampanjakuukauden aikana 1179 kertaa. Yhteistyökumppaneiden mukaan toiminnallinen tekeminen oli nuorten mieleen.

Turun ammatti-instituutti ja heidän oppilaskuntansa esimerkkeinä aktiivisuudesta

Turun ammatti-instituutin opiskelijayhdistys TAIKA ry lähti yhteistyöhön Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen ja Syöpäjärjestöjen Fressiksen kanssa. Kampanjan näkyvyyttä nostettiin esille erityisesti sosiaali- ja terveysalan kampuksella. Soten opku eli sosiaali- ja terveysalan opiskelijakunnan hallitus hyödynsi omia kanaviaan ja houkutteli pisteelle toimipisteensä väkeä. Päivän aikana pisteellä vieraili paljon opiskelijoita, mutta myös opettajia ja muutakin henkilökuntaa.

Soten opku:n Puheenjohtaja Aaron Husar kertoi, että pisteellä käytiin hyviä keskusteluja nikotiinituotteista ja niiden vaikutuksista. ”Me heittäydyttiin myös itse mukaan kisoihin ja pidettiin hauskaa”. Pisteellä kannustettiin pohtimaan nikotiinituotteiden käyttöä kriittisesti ja kerättiin nuorten ajatuksia esim. siihen, miten nikotiini vaikuttaa opiskeluun. Tämä osallistava ja positiivinen tapa käsitellä aihetta osoitti, että nuorilla on kyllä tietoa nikotiinin vaikutuksista. Nikotiinin tiedettiin aiheuttavan muun muassa ärsytystä, ahdistusta, päänsärkyä ja väsymystä sekä heikentävän kykyä keskittyä opintoihin.

“Hei lopeta!” -marraskuusta pysyvä nikotiinin lopetuskuukausi!

Kampanjan ilahduttavan vastaanoton myötä marraskuusta suunnitellaan toistuvaa nikotiinin lopettamiskuukautta. Pääpainona kampanjassa olivat somevideot, jotka keräsivätkin Tik Tokissa yhteensä 799 446 katselukertaa. Kokemus kuitenkin osoitti, että jalkautukset todella herättävät kampanjan henkiin. Nyt kerättävän palautteen pohjalta “Hei lopeta!” -kampanjaa kehitetään eteenpäin. Tärkeää on jatkossa tuottaa helposti käyttöön otettavaa materiaalia sekä tukea oppilaitosten, nuorisotilojen ja opiskelijakuntien omaa luovuutta ja antaa heille mahdollisuus tehdä kampanjasta heidän näköisensä.

Eräs palautetta antanut toimipiste kertoi yliviivanneensa Hei lopeta –julisteista “marraskuu” sanan ja korvanneensa sen “jokainen kuukausi” -sanoilla. Tällöin julisteessa lukee heillä, että “jokainen kuukausi on nikotiinin lopettamiskuukausi”. Vaikka marraskuu tulee olemaan kampanjan osalta vuosittainen lopettamisen kuukausi, nuoren tupakan ja nikotiinin käyttöä kannattaa aina tukea. Tietoa ja tukea nuoren nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen löydät suoraan nuorille suunnatulta Fressis-sivustolta sekä työkaluja nuorten kanssa toimiville aikuisille ja ammattilaisille FressisEdu -sivustolta

Katso lisää: www.heilopeta.fi