TARMO-terveyspelin arviointi: Pelillisyys vahvistaa oppimista ja keskustelua vaikeistakin aiheista

Tarmo-terveyspeli on kehitetty yhteistyössä Syöpäjärjestöjen, Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen, Turun Ammattikorkeakoulun ja Niko-projektin kanssa. Pelin sisältöjen suunnittelussa ja päivittämisessä on ollut mukana terveystiedon opettajia ja muita asiantuntijoita. Pelin viimeisin päivitys on tehty vuonna 2024, jolloin pelin kaikki kortit on päivitetty ja ne on kirjoitettu selkeällä yleiskielellä. 

Peli on suunniteltu terveystiedon oppimateriaaliksi yläkouluun ja toiselle asteelle. Pelin tarkoituksena on lisätä pelaajien tietoutta terveyteen liittyvistä keskeisistä asioista sekä saada heidät pohtimaan omaa terveyskäyttäytymistään toiminnallisella ja osallistavalla tavalla.


 

TARMO-terveyspeliä on pelattu kouluissa ja nuorisotiloilla jo usean vuoden ajan, ja se on saavuttanut suuren suosion. Vuosittain peliä tilataan satoja kappaleita ympäri Suomen. Pelistä on kerätty aktiivisesti palautetta, jonka pohjalta peliä on kehitetty vastaamaan yhä paremmin terveystiedon opetuksen tavoitteita.

Vuoden 2024 lopussa palautekyselyyn vastasi 41 henkilöä, joista 40 oli hyödyntänyt peliä nuorten kanssa. Vastaajat arvioivat pelin vaikutuksia ja käyttökelpoisuutta erilaisissa oppimisympäristöissä, kuten kouluissa ja nuorisotyössä.

” Peli on todella hyvä. Se hieno täysin valmis opiskelumateriaali. On hyvä, että se on yhdessä pelattava perinteinen lautapeli eikä nettipeli. Tukee aiheiden opiskelua ja sosiaalisia suhteita.”

Vastaajien mukaan peli tarjoaa käyttövalmista materiaalia, jota voi soveltaa helposti erilaisiin oppitunteihin ja eri ikäryhmille. Palautteen mukaan peli aktivoi nuoria, tukee terveystiedon opetusta ja edistää keskustelua terveyteen liittyvistä aiheista. Tärkein teema palautteessa oli pelin kyky herättää keskustelua ja aktivoida nuoria osallistumaan terveysteemojen käsittelyyn.

 

Pelillisyys tukee oppimista

Monet vastaajat korostivat, että peli kannustaa nuoria pohtimaan asioita yhdessä, kysymään lisää ja keskustelemaan teemoista avoimesti. Tämä ei ole itsestään selvää terveystiedon opetuksessa, ja siksi pelin keskustelua herättävä vaikutus on sen yksi suurimmista vahvuuksista.

” Kysymykset aiheuttivat paljon keskustelua joka on hyvä ja joillakin poikkeuksellista”

Yli 95 % vastaajista koki, että peli tukee terveystiedon oppimista ja herättää keskustelua (vähintään jokseenkin samaa mieltä). Peliä pidettiin erityisesti hyvänä keinona lisätä nuorten tietoja ja taitoja terveysaiheista sekä innostavana tapana nuorille pohtia omaa terveyskäyttäytymistään (95% vastaajista oli ainakin jokseenkin samaa mieltä).

Kun nuoret pääsevät itse käsittelemään terveysteemoja keskustelun kautta, heidän ymmärryksensä ja oppimisensa syvenee, ja samalla heidän vuorovaikutustaitonsa kehittyvät. Tämä voi myös madaltaa kynnystä puhua vaikeammista aiheista, kuten seksuaaliterveydestä tai päihteistä.

 

Peli innostaa ja aktivoi nuoria

Vastaajien palautteen perusteella TARMO-peli on monipuolinen ja helposti sovellettavissa eri tilanteisiin. Sitaatit vastaajien kokemuksista korostavat pelin arvoa:

  • ”Olen käyttänyt peliä usein terveystiedon opintojakson alussa. Usein opiskelijat pyytävät, että pelataan uudestaan.”

  • ”Hyvä keskustelun avaaja. Auttaa hahmottamaan kokonaisuutta.”

  • ”Valmista materiaalia, jonka sisältöön voi luottaa. Pelillisyys aktivoi opiskelijoita.”

  • ”Olen huomannut, että jotkut käsitteet eivät ole oppilaille tuttuja, joten peli tuo niihin selkeyttä.”

 

Monipuoliset käyttötavat

Vastaajat hyödyntävät TARMO-peliä monella eri tavalla. Yleisimpiä käyttömuotoja olivat:

  • Opintojaksojen alussa ja lopussa: Peli toimii hyvin virittelynä ennen uutta aihealuetta tai kertaavana tehtävänä opintojakson päätteeksi.
  • Keskustelun herättäjänä: Monet vastaajat kertoivat, että peli kannustaa nuoria pohtimaan ja kyselemään lisää.
  • Itsenäisenä tehtävänä: Osa opettajista hyödynsi peliä silloin, kun he olivat arviointikeskusteluissa tai oppilailla piti olla itsenäistä tekemistä.
  • Sovellettu käyttö: Osa opettajista käytti vain tiettyjä kortteja aihealueittain tai tietovisan muodossa.

 

TARMO-terveyspeli on onnistunut väline nuorten terveystiedon oppimisen tukemisessa. Se toimii erityisesti keskustelua herättävänä menetelmänä ja tarjoaa mahdollisuuden käsitellä vaikeitakin terveyteen liittyviä teemoja rennossa ja osallistavassa muodossa. Peliä suositellaan käytettäväksi terveystiedon opetuksessa ja nuorten kanssa tehtävässä työssä niin kouluissa kuin nuorisotiloissa.

Tilaa maksuton Tarmo-terveyspeli täältä.