Tänä vuonna kampanja lanseerataan myös nuorten huoltajille viestillä ”Älä anna lapsesi olla koekaniini”
Älä ole koekaniini -kampanjan teemana on sähkösavuke eli vape ja siihen liittyvät ilmiöt. Kampanjan tavoitteena on lisätä tietoa vapesta ja sen haitoista, sekä tupakkateollisuuden keinoista houkutella nuoria vapen käyttäjiksi. Tiedon lisäämisen kautta on tarkoitus motivoida nuoria olemaan käyttämättä vapea. Kampanjan kohderyhmänä ovat erityisesti 12–15-vuotiaat nuoret, jotka ovat riskissä aloittaa vapen käytön.
Vuonna 2025 kampanjaa on laajennettu ja siihen on tuotettu oma materiaali myös nuorten huoltajille ja lähiaikuisille kampanjaviestillä ”Älä anna lapsesi olla koekaniini”. Kampanjan tavoitteena on rohkaista aikuisia puuttumaan nuorten vapen käyttöön ja ottamaan asia puheeksi nuorten kanssa. Kohderyhmänä ovat erityisesti 12–15-vuotiaiden nuorten huoltajat ja muut lähiaikuiset.

Nuorille ja huoltajille suunnatut kampanjat tukevat toisiaan ja vahvistavat yhteistä tavoitetta: ehkäistä nuorten vapen käyttöä. Kampanjassa on molemmille kohderyhmille tuotetut omat materiaalinsa.
Kampanjassa halutaan nostaa esille tupakkateollisuuden tapaa markkinoida tuotteita häikäilemättömästi nuorille. Markkinointia tehdään huomaamattomasti erilaisin piiloviestein monessa kanavassa (sosiaalinen media, elokuvat ym.) ja tuotteet on suunniteltu fiksusti mielenkiintoa herättäen, kuten erilaisin mauin ja houkuttelevin pakkauksin. Tupakkateollisuus kosiskelee nuoria loogisesta syystä: mitä nuorempana ihminen jää nikotiinikoukkuun, sitä enemmän hän ehtii käyttää rahaa näihin tuotteisiin.
Vapen käytön tiedetään olevan haitallista terveydelle. Vapen käytön pitkäaikaisista vaikutuksista ei kuitenkaan ole vielä riittävästi tutkimusta, koska kyseessä on melko uusi nikotiinituote. Kukaan ei siis tiedä, millaisia muutoksia 10 tai 20 vuotta vapea käyttäneen ihmisen kehossa tapahtuu. Jokainen vapea käyttävä onkin siksi tupakkateollisuuden koekaniini. Jättämällä vapen käytön väliin säästyy mahdollisilta vakaviltakin haitoilta.
Kampanja näkyy nuorten suosimissa somekanavissa TikTokissa, Snapchatissa sekä YouTubessa sekä aikuisille suunnattuna YouTubessa, Instagramissa ja Facebookissa. Kampanja-aika on 1.-31.10.2025. Somessa pyörivien sisältöjen lisäksi toivomme teidän nostavan kampanjaa oheisten materiaalien avulla teille sopivissa medioissa tai esimerkiksi infonäytöillä kouluissa ja terveysasemilla.
Kampanjan materiaalit ovat vapaasti käytettävissä myös kampanja-ajan ulkopuolella. Kampanjan materiaalit ja ohjeet sen käytölle löytyvät materiaalipankista: Linkki materiaalipankkiin
Kiitos jo etukäteen osallistumisesta tärkeän asian äärellä.
Pyytäisimme, että infoatte meitä, jos käytätte materiaaleja – näin pystymme pohtimaan kampanjan jatkoa vuodelle 2026 ja raportoimaan siitä eteenpäin. Myös kaikki palaute ja lisäkysymykset ovat tervetulleita.
Kampanjasivusto löytyy osoitteesta Älä ole koekaniini – jätä vapettaminen väliin – Fressis
Meihin voit olla yhteydessä sähköpostitse [email protected]