Nikotiiniteollisuus pyrkii houkuttelemaan erilaisilla keinoilla etenkin nuoria tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttäjiksi. Katsokaa yhdessä jompikumpi tai molemmat alla olevista videoista ja keskustelkaa niihin liittyvistä kysymyksistä. Tavoitteena on pyrkiä tarkastelemaan kriittisesti tupakkateollisuuden mediassa käyttämiä keinoja.
-
Pyrkiä tarkastelemaan kriittisesti tupakkateollisuuden mediassa käyttämiä keinoja ja vahvistaa opiskelijoiden medialukutaitoa.
-
Katsokaa yhdessä tubettaja ZoneVD:n video ja keskustelkaa seuraavista teemoista:
- Mitkä tekijät vaikuttavat videon mukaan siihen, että ihmiset alkavat käyttää tupakka- ja nikotiinituotteita?
Esimerkiksi näitä asioita voi nousta vastauksissa:
- käytön näkyminen eri ympäristöissä
- positiiviset mielikuvat
- ryhmäpaine, läheisten/kavereiden esimerkki
- tuotteiden piilomainonta mediassa.
- Millaisilla keinoilla tupakkateollisuus markkinoi tuotteitaan?
Esimerkiksi näitä asioita voi nousta vastauksissa:
- Piilo- ja mielikuvamainonta
- tuotteiden pakkaukset ja ulkonäkö
- käytön näkyminen TV-sarjoissa ja elokuvissa
- Millaisiin tupakka- ja nikotiinituotteisiin liittyviin sisältöihin olet itse törmännyt somessa?
-
Katsokaa yhdessä Jennysvoicesin Youtube-video ja keskustelkaa seuraavista teemoista:
- Mitä tarkoitetaan tupakka- ja nikotiinituotteiden piilomainonnalla?
Esimerkkivastaus: Tupakka- ja nikotiinituotteista julkaistaan sisältöä, jonka ei selvästi ilmaista olevan mainossisältöä. Mainokset ovat ikään kuin piilotettuna esimerkiksi somessa näkyvään kuvaan tai videoon. Piilomainonta pyrkii vaikuttamaan vastaanottajaan ilman, että tämä tiedostaa tai tunnistaa sisältöä kaupalliseksi mainokseksi. Sisältöjen tarkoituksena on luoda positiivista mielikuvaa tuotteista ja niiden käyttäjistä sekä houkutella ihmisiä ostamaan tuotteita.
- Millaisilla keinoilla tupakkateollisuus toteuttaa piilomainontaa elokuvissa, TV-sarjoissa tai somessa?
Esimerkiksi näitä asioita voi nousta vastauksissa: Tuotteiden näkyminen lapsille suunnatuissa piirroselokuvissa, hankalien tilanteiden käsittely esim. tupakoimalla tai vapettamalla, positiiviset mielikuvat tuotteiden käyttäjistä (esim. menestynyt, urheilullinen, onnellinen, rikas), hienot kuvaelementit esim. savusta, somehaasteet, erilaisten esikuvien käyttäminen.
- Millaisiin tupakka- ja nikotiinituotteisiin liittyviin sisältöihin olet itse törmännyt elokuvissa tai TV-sarjoissa?
-
Tupakkateollisuus pyrkii edelleen houkuttelemaan erityisesti nuoria tuotteidensa käyttäjiksi, vaikka suora mainonta on kielletty monissa maissa. Tässä tehtävässä perehdyt siihen, millä tavoin nikotiinituotteet voivat näkyä mediassa ja miten nikotiiniteollisuus käyttää erilaisia viestinnän keinoja vaikuttaakseen kuluttajiin.
1. Katsokaa yhdessä vähintään toinen alla olevista videoista (voit katsoa myös molemmat):
2. Keskustelkaa videon/videoklippien jälkeen pienryhmässä tai koko luokan kanssa seuraavista kysymyksistä:
ZoneVD:n videon kysymykset:
-
Mitkä tekijät videon mukaan vaikuttavat siihen, että ihmiset alkavat käyttämään tupakka- ja nikotiinituotteita?
-
Millaisilla keinoilla tupakkateollisuus markkinoi tuotteitaan?
-
Millaisiin tupakka- ja nikotiinituotteisiin liittyviin sisältöihin olet itse törmännyt somessa?
Jennysvoicesin videon kysymykset:
-
Mitä tarkoitetaan tupakka- ja nikotiinituotteiden piilomainonnalla?
-
Millaisilla keinoilla tupakkateollisuus toteuttaa piilomainontaa elokuvissa, TV-sarjoissa tai somessa?
-
Millaisiin tupakka- ja nikotiinituotteisiin liittyviin sisältöihin olet itse törmännyt elokuvissa tai TV-sarjoissa?
Tavoite:
Ymmärtää, miten nikotiinituotteet näkyvät mediassa, tunnistaa piilomainonnan muotoja ja kehittää kykyä tarkastella mainontaa ja median sisältöjä kriittisesti. -