Fressiksen Älä ole koekaniini -kampanjan teemana on sähkösavuke eli vape ja siihen liittyvät ilmiöt. Kampanjan tavoitteena on lisätä nuorten tietoa vapesta ja sen haitoista, sekä tupakkateollisuuden keinoista houkutella nuoria vapen käyttäjiksi. Tiedon lisäämisen kautta on tarkoitus motivoida nuoria olemaan käyttämättä vapea. Kampanjan kohderyhmänä ovat erityisesti 12 – 15-vuotiaat nuoret, jotka ovat riskissä aloittaa vapen käytön.
Vapeen liittyviä ilmiöitä ovat mm. erilaiset mielikuvat vapen käytöstä sekä ryhmäpaine. Kampanjassa halutaan nostaa esille myös tupakkateollisuuden tapaa markkinoida tuotteita häikäilemättömästi nuorille. Markkinointia tehdään huomaamattomasti erilaisin piiloviestein monessa kanavassa (sosiaalinen media, elokuvat ym.) ja tuotteet on suunniteltu fiksusti mielenkiintoa herättäen, kuten erilaisin mauin ja houkuttelevin pakkauksin. Tupakkateollisuus kosiskelee nuoria loogisesta syystä: mitä nuorempana ihminen jää nikotiinikoukkuun, sitä enemmän hän ehtii käyttää rahaa näihin tuotteisiin.
Vapen käytön tiedetään olevan haitallista terveydelle. Vapen käytön pitkäaikaisista vaikutuksista ei kuitenkaan ole vielä riittävästi tutkimusta, koska kyseessä on melko uusi nikotiinituote. Kukaan ei siis tiedä, millaisia muutoksia 10 tai 20 vuotta vapea käyttäneen ihmisen kehossa tapahtuu. Jokainen vapea käyttävä onkin siksi tupakkateollisuuden koekaniini. Jättämällä vapen käytön väliin säästyy mahdollisilta vakaviltakin haitoilta.
Kampanja näkyy nuorten suosimissa somekanavissa TikTokissa, Snapchatissa sekä YouTubessa. Kampanja-aika on 22.1.-18.2. Kampanjamainosten lisäksi nuorten suosimat vaikuttajat osallistuvat kampanjaan omissa kanavissaan erityisesti 1.-2.2.
Kampanjasivusto löytyy osoitteesta https://fressis.fi/vape