2. Nuuskan käytön puheeksiotto
Puheeksioton malli: näin toimin ja tuen, kun havaitsen tai epäilen nuoren käyttävän nuuskaa
- Pyydä nuori keskustelemaan kanssasi kahden kesken.
- Kerro, että nuori on sinulle tärkeä ja olet huolissasi hänen mahdollisesta nuuskan käytöstään.
- Muistuta nuorta nuuskaa koskevista pelisäännöistä.
- Kerro, että olet huolissasi tuotteiden vaikutuksista nuoren terveyteen ja kehitykseen, esimerkiksi urheilusuoritukseen.
- Kysy nuorelta, onko hän miettinyt käytön lopettamista ja mitä hyötyä siitä olisi.
- Nuorta motivoi, jos hän itse keksii, mitä hyötyä lopettamisesta olisi.
- Kysy myös mikä auttaisi lopettamaan. Keneltä nuori kaipaisi apua ja tukea?
- Kysy nuorelta tunteeko hän olevansa riippuvainen nuuskan käytöstä.
- Nuoren voi olla vaikea tunnistaa riippuvuutta. Esimerkiksi mieliteko on vieroitusoire.
- Tuo esille nuoren vahvuuksia, jotka voivat auttaa lopettamisessa.
- Jos nuori on esimerkiksi osoittanut sinnikkyyttä jossakin muussa asiassa, sen muistelu voi antaa hänelle voimaa lopettamiseen.
- Kannusta nuorta kokeilemaan lopettamista ja osoita, että uskot nuoren onnistumiseen. Se lisää hänen omaa uskoaan lopettamisessa onnistumiseen.
- Sopikaa jatkosta: Milloin keskustelette tästä seuraavan kerran?
- Tutustu vinkkeihin nuuskaamisen lopettavan nuoren tukemiseksi.