Fressiksen Älä ole koekaniini -kampanja kannusti nuoria jättämään vapettamisen väliin

Fressiksen Älä ole koekaniini -kampanja toteutettiin tammi-helmikuussa 2024. Kampanjan teemana oli sähkösavuke eli vape ja siihen liittyvät ilmiöt. Kampanjan tavoitteena oli lisätä nuorten tietoa vapesta ja sen haitoista sekä tupakkateollisuuden keinoista houkutella nuoria vapen käyttäjiksi. Kampanjan kohderyhmänä olivat erityisesti 12 – 15-vuotiaat nuoret, jotka ovat riskissä aloittaa vapen käytön.

Vapeen liittyviä ilmiöitä ovat mm. erilaiset mielikuvat vapen käytöstä sekä ryhmäpaine. Kampanjassa haluttiin nostaa esille myös tupakkateollisuuden tapaa markkinoida tuotteita häikäilemättömästi nuorille. Markkinointia tehdään huomaamattomasti erilaisin piiloviestein esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, ja tuotteet on suunniteltu fiksusti mielenkiintoa herättäen, kuten erilaisin mauin ja houkuttelevin pakkauksin. Tupakkateollisuus kosiskelee nuoria loogisesta syystä: mitä nuorempana ihminen jää nikotiinikoukkuun, sitä enemmän hän ehtii käyttää rahaa näihin tuotteisiin elämänsä aikana.

Vapen käytön tiedetään olevan haitallista terveydelle. Vapen käytön pitkäaikaisista vaikutuksista ei kuitenkaan ole vielä riittävästi tutkimusta, koska kyseessä on melko uusi nikotiinituote. Kukaan ei siis vielä tiedä, millaisia haitallisia muutoksia 10 tai 20 vuotta vapea käyttäneen ihmisen kehossa tapahtuu. Jokainen vapea käyttävä onkin siksi tupakka- ja nikotiiniteollisuuden koekaniini. Jättämällä vapen käytön väliin säästyy mahdollisilta vakaviltakin haitoilta.

Kampanja näkyi nuorten suosimissa somekanavissa TikTokissa, Snapchatissa sekä YouTubessa. Kampanjavideoille saatiin kampanja-aikana huikeat yli 4 miljoonaa näyttökertaa ja kampanjasivuston sisältöihin tutustui tuhansia nuoria. Kampanjasta kerätyn palautteen perusteella kampanjalle asetetut tavoitteet saavutettiin hyvällä tasolla.

Kampanjasisältöihin voi käydä tutustumassa Fressiksen sivustolla.

Kampanjavideot löytyvät Fressiksen Youtube-kanavalta.