Tehtävät / Ammatillinen oppilaitos, Lukio, Yläkoulu

Mediataitoviikko 2024: Tupakka- ja nikotiinituotteet mediassa

Tupakkateollisuus pyrkii houkuttelemaan erilaisilla keinoilla etenkin nuoria tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttäjiksi. Katsokaa yhdessä jompikumpi tai molemmat alla olevista videoista ja keskustelkaa niihin liittyvistä kysymyksisä. Tavoitteena on pyrkiä tarkastelemaan kriittisesti tupakkateollisuuden mediassa käyttämiä keinoja.

Katsokaa yhdessä tubettaja ZoneVD:n video (upotettuna alla tai linkki YouTubeen)  ja keskustelkaa seuraavista teemoista:

-Mitkä tekijät vaikuttavat videon mukaan siihen, että ihmiset alkavat käyttämään tupakka- ja nikotiinituotteita?

Esimerkiksi näitä asioita voi nousta vastauksissa: käytön näkyminen eri ympäristöissä, positiiviset mielikuvat, ryhmäpaine, läheisten/kavereiden esimerkki, tuotteiden piilomainonta mediassa.

-Millaisilla keinoilla tupakkateollisuus markkinoi tuotteitaan?

Esimerkiksi näitä asioita voi nousta vastauksissa: Piilo- ja mielikuvamainonta, tuotteiden pakkaukset ja ulkonäkö, käytön näkyminen TV-sarjoissa ja elokuvissa

-Millaisiin tupakka- ja nikotiinituotteisiin liittyviin sisältöihin olet itse törmännyt somessa?

Katsokaa yhdessä Jennysvoicesin Youtube-video (upotettuna alla tai linkki YouTubeen ja keskustelkaa seuraavista teemoista:

-Mitä tarkoitetaan tupakka- ja nikotiinituotteiden piilomainonnalla?

Esimerkkivastaus: Tupakka- ja nikotiinituotteista julkaistaan sisältöä, jonka ei selvästi ilmaista olevan mainossisältöä. Mainokset on ikään kuin piilotettu esimerkiksi somessa näkyvään kuvaan tai videoon. Piilomainonta pyrkii vaikuttamaan vastaanottajaan ilman, että tämä tiedostaa tai tunnistaa sisältöä kaupalliseksi mainokseksi. Sisältöjen tarkoituksena on luoda positiivista mielikuvaa tuotteista ja niiden käyttäjistä ja houkutella ihmisiä ostamaan tuotteita.

-Millaisilla keinoilla tupakkateollisuus toteuttaa piilomainontaa elokuvissa, TV-sarjoissa tai somessa?

Esimerkiksi näitä asioita voi nousta vastauksissa: Tuotteiden näkyminen lapsille suunnatuissa piirroselokuvissa, hankalien tilanteiden käsittely esim. tupakoimalla, positiiviset mielikuvat tuotteiden käyttäjistä, hienot kuvaelementit esim. savusta, somehaasteet, vaikuttajien käyttäminen

-Millaisiin tupakka- ja nikotiinituotteisiin liittyviin sisältöihin olet itse törmännyt elokuvissa tai TV-sarjoissa?