Tavoite
Opiskelijat oppivat havainnoimaan ja analysoimaan kriittisesti tupakka- ja nikotiinituotteiden piilo- ja mielikuvamarkkinointia: miten mielikuvia rakennetaan ja miten tupakkatuotteet ovat esillä mediassa.
Tehtävänanto
Opiskelijat selvittävät, miten tupakka- ja nikotiinituotteet ja niiden käyttö esiintyvät sosiaalisessa mediassa, kuten TikTokissa, Snapchatissa, Youtubessa, X:ssä, Instagrammissa ja Facebookissa. Opiskelijat käyvät materiaalit läpi ja arvioivat niiden sisältöä ja sanomaa. Millaisia mielikuvia ne luovat tupakka- ja nikotiinituotteista ja niiden käytöstä? Voitte jakaa eri tuotteet (nikotiinipussi, sähkösavuke, nuuska ja tupakka) ryhmien kesken niin, että jokainen ryhmä tarkastelee eri tuotetta.
Kysymyksiä, joihin opiskelijat voivat etsiä vastauksia:
- Miten tupakka- ja nikotiinituotteet ja niiden käyttö esiintyvät eri somekanavissa (esim. teksteissä, hashtageissa, kuvissa, yhteisöjen tai ryhmien nimissä jne.)?
- Millaisen kuva sosiaalisessa mediassa syntyy tuotteita käyttävästä henkilöstä?
- Millaisia erilaisia yhteisöjä tai ryhmiä tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöön liittyy?
- Minkälaisia hashtageja postauksissa käytetään?
- Minkälaisia ihmisiä yhteisöissä on mukana? Mikä sitoo yhteisöön? Mitä halutaan viestiä itsestä kuulumalla kyseiseen yhteisöön?
Tehtävän tekemisen jälkeen opiskelijat tutustuvat seuraaviin sivustoihin ja miettivät yhdessä, millaisia keinoja lainsäädännöllä on puuttua tuotteiden markkinointiin ja miten siinä on onnistuttu.
- Euroopan komission sivuilla tekstiin: Tupakan mainonta- ja sponsorointikielto
- Valviran sivustoon: Tupakkalain alaisten tuotteiden markkinointi.
Lisämateriaalia opettajalle:
- Mäkelä S. 2020. Sähkösavukkeiden markkinointi sosiaalisessa mediassa. YouTuben ja Instagramin sisällönanalyysi. Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti.
- Scheffels, J. Tokle, R. Linnansaari, A. Rasmussen, S.K.B. & Pisinger, C. 2023. E-cigarette use in global digital youth culture. A qualitative study of the social pactices and meaning of vaping among 15-20-year-olds in Denmark, Finland, and Norway.
- Sun T ym. 2023. Vaping on TikTok: a systematic thematic analysis. Tob Control.
- Tobacco Industry Marketing | Truth Initiative
- WHO. 2019. Tobacco industry tactics: advertising, promotion and sponsorship.