BLOGI: Tupakka- ja nikotiiniteollisuuden uudet tuotteet ja vanhat metkut – tartummeko samaan koukkuun?

Tupakka- ja nikotiiniteollisuus on aina taitavasti hyödyntänyt markkinointistrategioita, jotka vetoavat ihmisten tunteisiin ja mielikuviin. Yksi tunnetuimmista esimerkeistä on Malboro-mies, joka kuvattiin usein maskuliinisena, seikkailuhenkisenä ja karismaattisena cowboyna. Hän esiintyi savukkeiden mainoksissa ja pakkauksissa, luoden mielikuvaa vahvuudesta, itsenäisyydestä ja seikkailusta.

Tupakka- ja nikotiiniteollisuus pyrkii kertomaan tarinaa, johon jokainen meistä voisi samaistua ja jonka sankarin ominaisuuksista haaveilemme. Tarina on myös koonnut yhteen oman yhteisön ja ”me”-hengen. Pyrkimyksenä on tehdä tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö houkuttelevaksi ja yhdistää se muun muassa mielihyvään, sosiaaliseen statukseen ja viehätysvoimaan.

Tänä päivänä tupakka- ja nikotiiniteollisuus on siirtynyt vahvasti digitaaliseen markkinointiin tavoittaakseen erityisesti nuoria. Teollisuus markkinoi nuorille vanhojen tuotteiden lisäksi aggressiivisesti uusia tuotteita, kuten sähkösavukkeita ja nikotiinipusseja. Sosiaalisen median alustat, kuten TikTok, Instagram ja Snapchat, tarjoavat täydellisen foorumin teollisuuden tavoitteiden saavuttamiselle, sillä ne mahdollistavat tarinankerronnan, yhteisöllisyyden kokemisen ja visuaalisen houkuttelevuuden esittelyn vaivattomasti suurelle yleisölle ja kohdennetusti.

Sosiaaliseen mediaan on siirtynyt myös markkinointistrategian Malboro-mies, jonka luomia mielikuvia edustavat nykyään osa sosiaalisen median vaikuttajista ja nuorten esikuvista. Esittämällä tuotteiden käyttö osana jonkun henkilön tarinaa ja arkea, normalisoi se hiljalleen tuotteiden käytön tietyissä tilanteissa tai tuo osaksi tiettyä elämäntyyliä.

Voit törmätä sosiaalisessa mediassa somevaikuttajaan, joka viettää hauskaa iltaa ystäviensä kanssa. Heillä kaikilla on sähkösavukkeet käsissä tai huoneessa leviää höyrypilvi. Kaunis nainen voi poseerata sensuellisti muodikkaissa vaatteissa sähkösavuke kädessään. Urheilija voi esiintyä vapaa-ajalla nikotiinipussi huulessa tai nikotiinipussikiekko taskussa. Oletko tullut ajatelleeksi, että tämä voi olla osa nikotiiniteollisuuden piilo- ja mielikuvamarkkinointia?

Vaikka markkinointikanavat ja tuotteet ovat muuttuneet, tupakka- ja nikotiiniteollisuuden perimmäinen tavoite pysyy samana: saada seuraava sukupolvi nikotiinikoukkuun. Tutkimukset osoittavat, että altistuminen piilo- ja mielikuvamarkkinoinnille, voi vaikuttaa merkittävästi erityisesti nuorten käyttäytymiseen. Tämän seurauksena tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö voi lisääntyä yhteiskunnassa entisestään, vaikka terveyshaitat ovat tiedossa. Mitä voimme siis tehdä, ettei meitä narrata taas samaan koukkuun?

 

Matleena Eemola

Terveyden edistämisen asiantuntija