Puheeksi ottaminen ja motivointi terveydenhoitajan vastaanotolla

HUOM! Sivun sisällöt eivät ole vielä valmiita. Lopettamisen tuen malli on kehittellä ja sitä pilotoidaan vuoden 2024 aikana.

Pohdintavaiheen puheeksi ottamisen tavoitteena on saada asiakas harkitsemaan lopettamispäätöksen tekemistä, sekä uskomaan mahdollisuuksiinsa onnistua lopettamisessa. Keinoina toimivat tässä vaiheessa puheeksi ottaminen, tupakka- ja nikotiinituotteiden lopettamisesta keskusteleminen sekä motivointi lopettamiseen muun muassa motivaatiomittarin avulla. Jos mahdollista, asiakkaan voi ohjeistaa tekemään riippuvuustestin ja motivaatiomittarin jo ennen vastaanotolle tulemista, jotta asiakas ehtii paneutua aiheisiin ensin itsenäisesti. Huomioithan, että ensimmäinen vaihe, eli puheeksi ottaminen ja motivointi, voi jakautua tarvittaessa useampaan käyntikertaan.

Nuorelle on hyvä mainita heti aluksi tapaamisten ja käsiteltyjen asioiden luottamuksellisuudesta. Nuoren vanhempiin tai huoltajiin voidaan ottaa harkinnan mukaan yhteyttä, mutta asiasta tulee keskustella aina ensin yhdessä nuoren kanssa. Vanhempien tuki voi olla tärkeässä roolissa etenkin alaikäisen nuoren lopettamisen tukemisessa, ja sen vuoksi nuorta kannattaakin rohkaista kertomaan lopettamisesta vanhemmilleen.

Kysy asiakkaalta tuotteiden käytöstä

    • Kysy asiakkaalta tuotteiden käytöstä. Mitä tupakka- tai nikotiinituotteita (tupakka, sähkösavuke eli vape, nuuska, nikotiinipussit, vesipiippu) asiakas käyttää? Kuinka paljon ja kuinka usein? Tietääkö asiakas, mikä on hänen käyttämänsä nikotiinin kokonaismäärä? Mikäli tarpeen, tuo asiakkaalle esiin se, että uudet nikotiinituotteet, kuten vapet ja nikotiinipussit, ovat vain uusia keinoja annostella nikotiinia eri tavalla. Mikään nikotiinituote ei ole siten toista parempi tai turvallinen, eikä tuotteen vaihtaminen ole siten ratkaisu.
    • Miksi asiakas käyttää juuri kyseistä tupakka- tai nikotiinituotetta, mitä hyötyä hän kokee saavansa? Millainen mielikuva asiakkaalla on nikotiinituotteesta, joita hän käyttää? Missä tilanteissa tupakka- tai nikotiinituotteiden käyttöä tapahtuu?
    • Kirjaa tiedot potilastietoihin

Ohjaa asiakas luotettavan tiedon ääreen sekä etsimään hyviä syitä lopettamiseen

    • Ohjaa asiakas etsimään ja sanottamaan hyviä syitä lopettamiseen hänen omasta näkökulmastaan ja elämäntilanteestaan käsin esimerkiksi Hyvä syy-hyrrän avulla
    • Keskustele asiakkaan kanssa hänen kokemistaan tupakka- tai nikotiinituotteiden aiheuttamista haitoista. Varmista, että asiakas saa tiedon tupakka- ja nikotiinituotteiden lyhyen sekä pitkän aikavälin haitoista ohjaamalla hänet esimerkiksi Fressis.fi -sivustolle tai muihin tukipalveluihin
    • Kirjaa tiedot potilastietoihin

Arvioi asiakkaan lopettamishalukkuus ja kannusta häntä lopettamaan tuotteiden käyttö

    • Keskustelkaa asiakkaan riippuuvuudesta asiakkaan tekemän nikotiiniriippuvuustestin (THL) pohjalta.
    • Keskustelkaa lopettamisesta mahdollisuutena ja kannusta asiakasta harkitsemaan lopettamista. Arvioikaa lopettamishalukkuutta motivaatiomittarin avulla
    • Kerro asiakkaalle lopettamisen tuen palveluista, kuten Erovirasto-sovelluksesta
    • Kirjaa tiedot potilastietoihin

Kysy lopuksi, haluaako asiakas lopettaa tuotteiden käytön heti

    • Jos kyllä, siirtykää seuraavaan vaiheeseen eli vaiheeseen kaksi
    • Jos ei vieläpalaa asiaan seuraavalla kohtaamiskerralla

Malli tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön lopettamisen tukemiseen

  1. Puheeksi ottaminen ja motivointi (olette tässä vaiheessa)
  2. Valmistautuminen ja henkilökohtainen lopettamissuunnitelma
  3. Lopettamisen edistyminen ja suunnitelmassa pysyminen
  4. Lopettamispäätöksessä pysyminen

Lähteet

Muut linkit ja vinkit

Motivointi ja muutoksen vaiheet

Riippuvuuden tuunnistaminen