Huom! Oppitunnin voi toteuttaa esimerkiksi etäopetuksessa myös jakamalla oppilaille linkin oppilaan versioon tuntisuunnitelmasta.
Tunnin tavoitteet
- Tarkastella kriittisesti netissä ja sosiaalisessa mediassa (esim. Instagramissa) esiintyvää tupakka- ja nikotiinituotteisiin liittyvää kuvamateriaalia ja piilomainontaa
- Havainnollistaa tupakan matkaa kehitysmaista Suomeen ja Suomessa
- Oppia tupakka- ja nikotiinituotteiden haitallisista ympäristövaikutuksista
Läsnäoloharjoitus
Harjoitus valmistaa oppilasryhmää läsnäolevaksi tulevaan opetushetkeen ja vahvistaa oppilaan keskittymistä uuteen aiheeseen vaihtuvien tuntien keskellä.
Soita jotain ääntä soittimesta, kellosta tai äänimaljasta. Pyydä oppilaita pitämään silmät kiinni ja kuuntelemaan ääntä, kunnes se häviää. Kun he eivät enää kuule ääntä, he nostavat kätensä pystyyn hiljaisuuden merkiksi.
Etätunteja varten oppilaille on tarjolla vaihtoehtoinen itsenäinen läsnäoloharjoitus. Harjoitus löytyy oppilaiden omasta tuntisuunnitelmasta (linkin löydät tämän tuntisuunnitelman alusta).
Tehtävä 1. Ajattelun aktivointi ja aiheen alustus
Aiheeseen herättelyä oppilaiden omaa ajattelua ja oivaltamista aktivoivilla kysymyksillä tupakasta – ja nikotiinituotteista. Kysymykset voit jakaa post it –lapuille, taululle tai verkkoon. Valitse annatko kaikille oppilaille kaikki kysymykset vai jaatko kysymykset esimerkiksi pienryhmille vastattavaksi. Kootaan lopuksi oppilaiden vastaukset lyhyesti yhdessä.
Kysymyksiä pohdittavaksi:
- Miten media suhtautuu tupakointiin/nuuskaamiseen?
- Onko tupakkatuotteiden kuvamateriaalia paljon vai vähän nuorten mediassa?
- Missä tupakkatuotteita valmistetaan?
- Onko tupakkatuotteiden valmistus ekologista vai kuormittavaa?
- Kuka/ketkä hyötyvät tupakka- ja nikotiinituotteiden myynnistä?
Kysymyksiä voi lisätä oman oppilasryhmän koon, iän ja tunnin luonteen mukaan. Aiheen alustuksessa voi hyödyntää myös Jennysvoicesin videota tupakka- ja nikotiinituotteiden piilomainonnasta.
Tehtävä 2. Tiedon syventäminen osa 1 (media)
A) Oppilaat tarkastelevat kriittisesti netissä ja sosiaalisessa mediassa (esim. Instagramissa) esiintyvää tupakkatuotteisiin liittyvää kuvamateriaalia. Ohjeet tehtävään: #nuuska #tupakka #sähkötupakka – instagram – tehtävä.
Keskustellaan oppilaiden löytämien kuvien avulla kuvien luomista mielikuvista sekä tuotteiden piilomainonnasta.
B) Oppilaat suunnittelevat Instagram-kuvan, mainoksen tai meemin, joka kannustaisi nuorta olemaan aloittamatta tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöä tai lopettamaan käytön. Kuvat voidaan julkaista luokan verkkoalustalla. Tarkastelkaa kuvia yhdessä. Oppilaat voivat myös halutessaan julkaista kuvan Instagramissa ja tägätä kuvaan Fressiksen tilin.
Tehtävä 3. Tiedon syventäminen osa 2 (ympäristö)
A) Oppilaat tutustuvat nuuskan käytön aiheuttamiin ympäristöhaittoihin Fressiksen tietopankissa. Oppilaat listaavat vihkoon/verkkoon viisi löytämäänsä haittaa.
B) Oppilaat työskentelevät yksin pareittain ja hakevat tietoa sekä katsovat videoita FressisEdun sivustolta.
Tiedonhaun jälkeen oppilaat kirjoittavat tietoon perustuvan tarinan, jonka päähenkilönä/ -henkilöinä on/ovat joko Tumppi tupakan tumppi tai nuuskapurkki: ”Helou, olen Tumppi, Tupakan Tumppi” TAI ”Moi täältä roskiksesta! Ollaan tyhjiä nuuskapurkkeja. Täällä on ahdasta. Miten me tänne jouduttiin?”
Tarinassa voidaan ympäristönäkökulman lisäksi pyytää nostamaan esille myös mediaan ja tuotteiden piilomainontaan liittyviä tekijöitä.
Oppilaat voivat lukea tarinoita ääneen luokassa/verkossa ja samalla tarkastella, millaisia matkoja tupakkatuotteet ovat tehneet ja millaisia ympäristövaikutuksia tupakkatuotteen matka on aiheuttanut.
Tehtävä 4. Lopetus ja kertaus
Tunnin lopuksi oppilaat voivat testata tietojaan tunnilla käsitellyistä aiheista LeadFamlyn testillä.
Voit myös pyytää oppilaita kirjoittamaan lapuille / taululle / verkkoon vähintään kaksi asiaa, jotka heille jäi tunnista mieleen tai mitä pitivät tärkeänä/kiinnostavana.
Kiitä tunnista!
Kotitehtävä
Kysymykset vastattavaksi oppilaille:
1. Kuvaa tai piirrä koulumatkasi varrelta kolme havaintoja tupakkatuotteista ympäristössä.
2. Miksi ihmiset jättävät maatumatonta jätettä luontoon?
3. Katso Jennysvoicesin video ja kerro kaksi esimerkkiä tupakka- ja nikotiinituotteiden piilomainonnasta. Miksi piilomainonta on ongelmallista?